DAODAT0 Datorsamordning och support
Under uppbyggnad 2024/2025
Kurs: DAODAT0 Datorsamordning och support Mer info kommer..
Uppdaterad senast 2024-09-25
Om upplägget: Det finns flera möjliga upplägg för denna kurs. Här presenteras ett förslag. Kursen är här uppdelad i 5 olika moment efter det centrala innehållet med syfte att , om möjligt, dela upp kursen i separata moment. Vissa delar i det centrala innehållet återkommer i flera av momenten. Som t.ex. Teknisk Dokumentation och handledning. Vi valde här att dela upp felsökning för sig och support för sig där vi i momentet om felsökning fokuserar på det tekniska i felsökningen och metodiken. Momentet Support handlar mer om interaktionen med slutanvändaren och kommunikation samt tekniska lösningar för fjärrsupport. Där applicerar man givetvis sin felsökningskompetens. Så första momentet är en förutsättnig att lyckas väl med Support-momentet. Dock är en bra handhavande och bemötande mot kund kanske viktigare än tekniskt kompetens, särskilt om man ser tittar på first line support och större organisationer där man har möjlighet att eskalera ärenden. Inspiration är hämtad från support och felsökning i CompTIA A+, Cisco Troubleshooting och Microsofts Windows Troubleshootingkurs (som numera inte finns kvar). Man kan fördjupa sig extremt mycket i de tekniska lösningarna för praktisk felsökning, fokus är arbetssätt och förmågan att lösa problem med de vanligast förekommande verktygen.
I momentet Support så kan man med fördel jobba en del med ITIL. Detta är något som kommer att tas upp också i materialet om än på en grundläggande nivå. Vilket val av ärendehanteringssystem man väljer att jobba med är upp till vad man har tillgång till. I upplägget så utgår vi från vanligast förekommande system och om det finns flera olika system eller lösningar så kommer vi i största möjliga mån försöka presentera de vanligaste alternativen.
I momentet Datorsamordning så ligger fokus på utvärdering och val av olika IT-lösningar. Här utgår vi från marknaden vilket innebär att det blir en hel del fokus på Microsoft 365 och de lösningar som rymms inom de olika licensnivåerna där. I tidigare datorsamordningskurser (äldre läroplaner) så var det mer av praktiskt hantering av datorer och datorsystem med t.ex. Config Manager, GPO:er, hanteringsagenter mm. Men så tolkar vi inte denna kursplan. Har man tid så kan det dock vara intressant (och nyttigt!) att titta på lösningar som Microsoft Intune och Autopilot. Detta ges utrymme för i sista momentet Systemintegration.
Momentet Utbildningen innehåller inga konstigheter. Det är snarare valet av programvara för att producera dokumentation och hjälpvideo som kan variera. Vi fokuserar på de vanligast förekommande verktygen och presenterar medföljande lösningar, alternativt gratis (open source) lösningar.
Kommentarer: Sista momentet gällande systemintegration kan man tolka lite olika. I det centrala innehållet nämns enbart ärendehantering och i betygskriterierna enbart ärendehanteringssystem. Så det är uppenbart fokus på ärendehanteringssystem vilket är logiskt. Men tolkar man systemintegration som ett vidare begrepp så kan det innefatta lite allt möjligt spännande. Därför ligger detta innehåll med i momentet Support, specifikt för ärendehanteringssystem och momentet ärendehanteringssystem blir då en fördjupning fär man i mån av tid kan titta närmare på integration mellan olika system som kan vara intressant i sammanhanget. Såsom Power Automate (M365), Dynamics och kanske hantering med Intune.
Det första momentet, Felsökning, behandlar centrala innehållet "Grundläggande felsökningsmetodik". Det står ej specifikt vilken typ av felsökning som man avser rent praktiskt. I betygskriterierna så framgår det tydligt att man ska felsöka praktiskt i datorer och datorsystem. Därför blir innehållet förhållandevis omfattande för detta moment i relation till centrala innehållet. Fokus blir på vanligaste typen av support, dvs Windows klienter, mobila enheter, nätverk och skrivare mm.
Vill ni använda materialet för undervisning? Vänligen kontakta IT-läraren.
Felsökning
- Tidsåtgång: ca -%
- Centralt innehåll:
- Grundläggande felsökningsmetodik.
- Innehåll:
Felsökning 01 - Felsökningsmetodik
Kahoot Quiz - Felsökning 01 - Felsökningsmetodik
Övningar - Felsökning Felsökningsmetodik
Felsökning 02 - Windows Installation
Kahoot Quiz - Felsökning 02 - Windows Installation
Övningar - Felsökning Windows Installation
Laboration - Felsökning Windows Installation
Felsökning 03 - Windows Medföljande verktyg
Kahoot Quiz - Felsökning 03 - Windows Medföljande Verktyg
Övningar - Felsökning Windows medföljande Verktyg
Laboration - Felsökning Windows medföljande Verktyg
Felsökning 04 - Windows Avancerade verktyg
Kahoot Quiz - Felsökning 04 - Windows Avancerade Verktyg
Laboration - Felsökning Windows Avancerade Verktyg
Felsökning 05 - Windows Loggboken
Laboration - Felsökning Windows Loggboken
Felsökning 06 - Windows Tredjepartsverktyg
Kahoot Quiz - Felsökning 06 - Windows Tredjepartsverktyg
Övningar - Felsökning Windows Tredjepartsverktyg
Laboration - Felsökning Windows Tredjepartsverktyg
Kommentarer: Under uppbyggnad.
Kunskapskrav E | Kunskapskrav C | Kunskapskrav A |
---|---|---|
Eleven planerar och utför i samråd med handledare och med visst handlag felsökning samt åtgärdar enkla fel i datorer och datorsystem | Eleven planerar och utför efter samråd med handledare och med gott handlag felsökning samt åtgärdar fel i datorer och datorsystem | Eleven planerar och utför efter samråd med handledare och med mycket gott handlag felsökning samt åtgärdar avancerade fel i datorer och datorsystem |
Resultatet är tillfredsställande i fråga om funktion säkerhet och kvalitet. | Resultatet är tillfredsställande i fråga om funktion säkerhet och kvalitet. | Resultatet är gott i fråga om funktion säkerhet och kvalitet. |
Eleven hanterar med visst handlag utrustning och verktyg samt utför arbetet på ett säkert sätt | Eleven hanterar med gott handlag utrustning och verktyg samt utför arbetet på ett säkert sätt | Eleven hanterar med mycket gott handlag utrustning och verktyg samt utför arbetet på ett säkert sätt |
I arbetet använder med viss säkerhet instruktioner, manualer och andra dokument på svenska och engelska. | I arbetet använder med viss säkerhet instruktioner, manualer och andra dokument på svenska och engelska. | I arbetet använder med säkerhet instruktioner, manualer och andra dokument på svenska och engelska. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav |
Förslag på bedömning: -
Kommentarer: För detta moment är det översta betygskriteriet i matrisen prioriterad. Övriga betygskriterier är generella och återkommer i de flesta övriga moment. OBS dokumentation av arbetet är ej med i detta moment utan ligger i nästa moment (support). Detta moment behandlar centrala innehållet "Grundläggande felsökningsmetodik". Det står ej specifikt vilken typ av felsökning som man avser rent praktiskt. I betygskriterierna så framgår det tydligt att man ska felsöka praktiskt i datorer och datorsystem. Därför blir innehållet förhållandevis omfattande för detta moment i relation till centrala innehållet. Fokus blir på vanligaste typen av support, dvs Windows klienter, mobila enheter, nätverk och skrivare mm. Har man ont om tid så kan man hoppa över de mer avancerade felsökningsmomenten eller ev. återbesöka dessa i slutet av kursen som en fördjupning eller repetition.
Support
- Tidsåtgång: ca -%
- Centralt innehåll:
- Kundmottagning och ärendehantering, till exempel muntlig kundmottagning, kundmottagning med e-post och andra typer av ärendehanteringssystem
- Pedagogisk handledning av it-system. Det pedagogiska tankesättet och kunskaper om tekniker för pedagogisk handledning, till exempel fjärrstyrning av muspekare
- Teknisk dokumentation av datorsystem
- Systemintegration (ärendehanteringssystem)
- Innehåll:
Kunskapskrav E | Kunskapskrav C | Kunskapskrav A |
---|---|---|
Eleven beskriver översiktligt hur kundmottagning kan bedrivas och hur ärendehanteringssystem är uppbyggda och fungerar | Eleven beskriver utförligt hur kundmottagning kan bedrivas och hur ärendehanteringssystem är uppbyggda och fungerar | Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur kundmottagning kan bedrivas och hur ärendehanteringssystem är uppbyggda och fungerar |
Eleven planerar och utför i samråd med handledare och med viss säkerhet pedagogisk handledning och support till kund | Eleven planerar och utför efter samråd med handledare och med viss säkerhet pedagogisk handledning och support till kund | Eleven planerar och utför efter samråd med handledare och med säkerhet pedagogisk handledning och support till kund |
Resultatet är tillfredsställande i fråga om funktion säkerhet och kvalitet. | Resultatet är tillfredsställande i fråga om funktion säkerhet och kvalitet. | Resultatet är gott i fråga om funktion säkerhet och kvalitet. |
Eleven hanterar med visst handlag utrustning och verktyg samt utför arbetet på ett säkert sätt | Eleven hanterar med gott handlag utrustning och verktyg samt utför arbetet på ett säkert sätt | Eleven hanterar med mycket gott handlag utrustning och verktyg samt utför arbetet på ett säkert sätt |
I arbetet använder med viss säkerhet instruktioner, manualer och andra dokument på svenska och engelska samt gör en enkel dokumentation av sitt arbete. | I arbetet använder med viss säkerhet instruktioner, manualer och andra dokument på svenska och engelska samt gör en noggrann dokumentation av sitt arbete. | I arbetet använder med säkerhet instruktioner, manualer och andra dokument på svenska och engelska samt gör en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav |
Förslag på bedömning: -
Kommentarer: För detta moment är de två översta betygskriterierna i matrisen prioriterade. Övriga betygskriterier är generella och återkommer i de flesta övriga moment. OBS dokumentation av arbetet är är med i detta moment.
Datorsamordning
- Tidsåtgång: ca -%
- Centralt innehåll:
- Analysera användarkrav och översätta dem till konkreta lösningar
- Utvärdering och val av it-produkter på marknaden i dagsläget.
- Licenstyper och licenshantering
- Teknisk dokumentation av datorsystem
- Innehåll:
Kunskapskrav E | Kunskapskrav C | Kunskapskrav A |
---|---|---|
Eleven planerar och utför i samråd med handledare och med viss säkerhet pedagogisk handledning och support till kund | Eleven planerar och utför efter samråd med handledare och med viss säkerhet pedagogisk handledning och support till kund | Eleven planerar och utför efter samråd med handledare och med säkerhet pedagogisk handledning och support till kund |
Resultatet är tillfredsställande i fråga om funktion säkerhet och kvalitet. | Resultatet är tillfredsställande i fråga om funktion säkerhet och kvalitet. | Resultatet är gott i fråga om funktion säkerhet och kvalitet. |
I arbetet använder med viss säkerhet instruktioner, manualer och andra dokument på svenska och engelska samt gör en enkel dokumentation av sitt arbete. | I arbetet använder med viss säkerhet instruktioner, manualer och andra dokument på svenska och engelska samt gör en noggrann dokumentation av sitt arbete. | I arbetet använder med säkerhet instruktioner, manualer och andra dokument på svenska och engelska samt gör en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav |
Förslag på bedömning: -
Kommentarer: För detta moment är betygskriterierna gällande handledning, support och dokumentation något mer prioriterade. En stor del av detta moment handlar om att göra efterforskningar och val av licenser för presentera en passande lösning åt kund.
Utbildning
- Tidsåtgång: ca -%
- Centralt innehåll:
- Manualer och annan hjälpdokumentation för användare, till exempel enkel text, hypertext, bilder, filmer, inspelade musrörelser och menyhantering.
- Pedagogisk handledning av it-system. Det pedagogiska tankesättet och kunskaper om tekniker för pedagogisk handledning, till exempel fjärrstyrning av muspekare.
- Teknisk dokumentation av datorsystem
- Innehåll:
Kunskapskrav E | Kunskapskrav C | Kunskapskrav A |
---|---|---|
Eleven planerar och utför i samråd med handledare och med viss säkerhet pedagogisk handledning till kund | Eleven planerar och utför efter samråd med handledare och med viss säkerhet pedagogisk handledning kund | Eleven planerar och utför efter samråd med handledare och med säkerhet pedagogisk handledning kund |
Resultatet är tillfredsställande i fråga om funktion säkerhet och kvalitet. | Resultatet är tillfredsställande i fråga om funktion säkerhet och kvalitet. | Resultatet är gott i fråga om funktion säkerhet och kvalitet. |
I arbetet använder med viss säkerhet instruktioner, manualer och andra dokument på svenska och engelska samt gör en enkel dokumentation av sitt arbete. | I arbetet använder med viss säkerhet instruktioner, manualer och andra dokument på svenska och engelska samt gör en noggrann dokumentation av sitt arbete. | I arbetet använder med säkerhet instruktioner, manualer och andra dokument på svenska och engelska samt gör en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav |
Förslag på bedömning: -
Kommentarer: För detta moment är betygskriterierna gällande handledning (inte support) och dokumentation prioriterade.
Systemintegration
- Tidsåtgång: ca -%
- Centralt innehåll:
- Systemintegration
- Innehåll:
Kunskapskrav E | Kunskapskrav C | Kunskapskrav A |
---|---|---|
Eleven beskriver översiktligt hur kundmottagning kan bedrivas och hur ärendehanteringssystem är uppbyggda och fungerar | Eleven beskriver utförligt hur kundmottagning kan bedrivas och hur ärendehanteringssystem är uppbyggda och fungerar | Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur kundmottagning kan bedrivas och hur ärendehanteringssystem är uppbyggda och fungerar |
Resultatet är tillfredsställande i fråga om funktion säkerhet och kvalitet. | Resultatet är tillfredsställande i fråga om funktion säkerhet och kvalitet. | Resultatet är gott i fråga om funktion säkerhet och kvalitet. |
Eleven hanterar med visst handlag utrustning och verktyg samt utför arbetet på ett säkert sätt | Eleven hanterar med gott handlag utrustning och verktyg samt utför arbetet på ett säkert sätt | Eleven hanterar med mycket gott handlag utrustning och verktyg samt utför arbetet på ett säkert sätt |
I arbetet använder med viss säkerhet instruktioner, manualer och andra dokument på svenska och engelska samt gör en enkel dokumentation av sitt arbete. | I arbetet använder med viss säkerhet instruktioner, manualer och andra dokument på svenska och engelska samt gör en noggrann dokumentation av sitt arbete. | I arbetet använder med säkerhet instruktioner, manualer och andra dokument på svenska och engelska samt gör en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav |
Förslag på bedömning: -
Kommentarer: För detta moment är betygskriterierna gällande ärendehanteringssytem prioriterade. Detta moment kan man tolka lite olika. I det centrala innehållet nämns enbart ärendehantering och i betygskriterierna enbart ärendehanteringssystem. Så det är uppenbart fokus på ärendehanteringssystem vilket är logiskt. Men tolkar man systemintegration som ett vidare begrepp så kan det innefatta lite allt möjligt spännande. Därför ligger detta innehåll med i momentet Support, specifikt för ärendehanteringssystem och momentet ärendehanteringssystem blir då en fördjupning fär man i mån av tid kan titta närmare på integration mellan olika system som kan vara intressant i sammanhanget. Såsom Power Automate (M365), Dynamics och kanske hantering med Intune.